شرح خبر
 
تاریخ
1393/7/28
عنوان تحقیقات نشان داد: شب‌کاری و پرواززدگی، عامل چاقی
متن
تحقیقات جدید دانشمندان موسسه علوم وایزمن نشان داد، پرواززدگی می‌تواند موجب افزایش وزن در افراد شود.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، محققان دریافتند پرواززدگی با تغییر دادن ساعت بیولوژیکی بدن و بر هم زدن ریتم روزانه میکروب‌های روده، خطر ابتلا به چاقی و مشکلات متابولیسمی را افزایش می‌دهد.

محققان بعد از بررسی نمونه‌های مدفوع موش‌ها و انسان در ساعات متفاوت از روز دریافتند، اختلال در ساعت بدن باعث ایجاد نوسانات ریتمیک در فعالیت‌های زیستی و میکروب‌ها می‌شود.

این نتایج نشان می‌دهد موش‌هایی که در معرض تغییرات روشنایی و عادات غذایی غیر عادی بودند، اختلال ریتمیک در میکروب‌های روده داشتند و این تغییرات موجب افزایش وزن و ابتلای موش‌ها به دیابت شد. این نتایج در مورد افراد دچار پرواززدگی نیز صادق بود.

ایرن ایلناو، سرپرست این پژوهش اظهار کرد: این نتایج، تغییرات در ساعت بدن و افزایش خطر چاقی را در اثر پرواززدگی و یا تغییر شیفت کاری در کارکنان شب کار بیان می‌کند.

وی در ادامه افزود: نتایج بدست آمده به روش درمان در آینده و طبیعی کردن میکروب‌ها در افرادی که اغلب در خوابیدن مشکل دارند - شیفت شبانه یا پرواززدگی - کمک خواهد کرد. با هدف قرار دادن این تغییرات می‌توان خطرات چاقی و مشکلات آن را بر طرف کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Cell منتشر شده است.














منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
منبع