شرح خبر
 
تاریخ
1394/11/17
عنوان پنج کلیـد برای موفقیـت پایـدار
متن
سلامت نیوز: معیارهای کیفی زیادی وجود دارند که می‌توانند در کسب موفقیت و شادی یک نفر سهیم باشند، اما فقط یک عامل است که موفقیت پایدار و بلندمدت را در تمام جنبه‌های زندگی برای ما به ارمغان می‌آورد و آن چیزی نیست، مگر انضباط شخصی. خواه آن را از منظر رژیم غذایی، تناسب‌اندام، اخلاق کاری در نظر بگیریم خواه از منظر روابط، انضباط شخصی مهم‌ترین ویژگی‌ای است که برای انجام اهداف و پیشبرد یک سبک‌زندگی سالم و درنهایت شادی در نظر گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، مطابق مطالعه‌ای که ویلهلم هوفمان سال 2013 انجام داده، افرادی که دارای کنترل درونی بیشتری در مقایسه با کسانی که فاقد این کنترل هستند، شادترند. این افراد زمان کمتری را صرف انتخاب و تعهد به رفتارهای تخریب‌کننده سلامتیشان می‌کنند و به آسانی تصمیم‌های مثبت را اتخاذ می‌کنند. فردی با انضباط شخصی اجازه نمی‌دهد تصمیماتش بر اساس هیجانات یا احساسات گرفته شود. در عوض آن‌ها آگاهانه تصمیمات عقلایی را در روز می‌گیرند بدون آنکه احساس استرس یا ناراحتی فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، انضباط شخصی یک رفتار اکتسابی است که به تمرین و تکرار روز به روز احتیاج دارد. برای بهبود وضعیت انضباط شخصی این 5 روش ثابت شده را امتحان کنید. این رژیم به شما کمک می‌کند عادات خوب را ایجاد کنید و عادات بد را از بین ببرید و در اختیار گرفتن کنترل را با توجه به تغییرات ساده در زندگی روزمره بهبود بخشید. زمانی که انضباط شخصی شما ارتقاء پیدا کند، شما می‌توانید با کمک انتخاب‌های سالم‌تر ونه با انتخاب‌های احساساتی آزادانه‌تر زندگی کنید و مطمئن باشید شادی درونی از شما به خاطر به کار بردن این روش‌ها قدردانی خواهد کرد.

وسوسه‌ها را از خود دور کنید
کنترل درونی اغلب با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که از «دل برود هرآنچه از دیده برفت»، آسان‌تر می‌شود. دورکردن تمام وسوسه‌ها و چیزهایی که موجب حواس‌پرتی هستند، اولین گام ضروری برای ارتقا انضباط شخصی است. اگر شما سعی دارید کنترل غذاخوردن خود را به دست بگیرید، هله‌هوله یا تنقلات مضر را از دسترس خود دور کنید. از دستیار دفترتان بخواهید که شما را از ایمیل‌ها و تبلیغات سفارش غذا دور نگاه دارد. اگر می‌خواهید تمرکزتان را در حال کار را افزایش دهید. تلفن همراهتان را خاموش کنید و میزتان را منظم نگاه دارید. اگر واقعاً با این مسئله مشکل دارید یک اپلیکیشن خودکنترل‌گر را روی کامپیوترتان بریزید تا از وبسایت‌هایی (فیس‌بوک، یوتیوب و حتی ایمیل) که حواس شما را پرت می‌کند، برای یک محدوده زمانی دوری کنید. با فرار کردن از تاثیرات بد بعضی کارها، زمینه موفقیت خودتان را فراهم آورید.

به‌طور منظم و سالم بخورید
مطالعات نشان می‌دهد که کاهش قند خون اغلب عزم افراد را تضعیف می‌کند. زمانی که گرسنه هستید، توانایی تمرکز نخواهید داشت زیرا مغرتان نمی‌تواند بهترین پتانسیل خود را به کار بگیرد. گرسنگی، قدرت تمرکز بر وظایف را دشوار می‌کند و شما را بدخلق و بدبین می‌کند. شاید شما در این حالت کمترین احساس خودکنترلی را در تمام زمینه‌های زندگی همچون رژیم غذایی، ورزش، کار و روابط داشته باشید. برای آنکه همیشه کنترل خودتان را در دست داشته باشید، مطمئن شوید که در طول روز هرچند ساعت یکبار با غذاهای سالم و سبک، انرژی لازم بدنتان را تامین کنید. من خودم همیشه چند بادام یا شکلات‌های مغذی در دسترس دارم. با داشتن این میان‌وعده‌ها مطمئن هستید که چربی و پروتئین سالم را در صورت نیاز به بدنتان خواهید رساند. خوردن اغلب سطح قند خود شما را تنظیم می‌کند و مهارت‌های تصمیم‌گیری و تمرکز را ارتقاء می‌دهد. به شما اجازه می‌دهد روی اهداف و اولویت‌هایتان تمرکز کنید به جای آنکه متوجه صداهای شکممان باشید.

منتظر وضعیت کامل نباشید
ارتقاء انضباط شخصی به معنای تغییر در روال کارهای عادی است که زمان‌هایی ناراحت‌کننده و دشوار به نظرمی‌رسد. چارلز داهیگ، نویسنده کتاب «قدرت عادت» توضیح می‌دهد رفتارهای عادتی ما را باید در منطقه‌ای از مغز به نام گانگلیون بازال جستجو کرد، منطقه‌ای از مغز که با احساسات، الگوها و خاطرات ما سروکار دارد. از سوی دیگر تصمیم‌گیری در مغز در کورتکس جلویی مغز اتخاذ می‌شود، که کاملاً ناحیه متفاوتی است. زمانی که یک رفتار تبدیل به عادت می‌شود، مهارت‌های تصمیم‌گیری ما متوقف و به جای آن عملکرد خلبان خودکار استفاده می‌شود. بنابراین شکستن یک عادت بد و ایجاد یک عادت جدید نه تنها منوط به تصمیم‌گیری فعال نیاز دارد، بلکه احساس اشتباه بودن را به شما منتقل می‌کند. مغز شما در برابر تغییرات جدیدی که برای آن از پیش‌برنامه‌ریزی شده است، مقاومت خواهد کرد. راه حل چیست؟ مشتاقانه از اشتباه استقبال کنید. معنای آن این است که برای ایجاد یک نظام جدید و احساس درست، خوب و طبیعی بودن آن به زمان نیاز دارید. منتظر بمانید، این تغییرات اعمال می‌شوند.

برای استراحت و لذت بردن هم زمان بگذارید
انضباط شخصی به معنای داشتن یک روش خشک و بدون انعطاف نیست. در نظر نگرفتن حاشیه آزادی به معنی روبرو شدن با شکست، ناامیدی و برگشتن به روزهای پیشین است. درحالی‌که برای انضباط درونی تمرین می‌کنید، زمان‌هایی را نیز برای استراحت، لذت بردن و پاداش دادن به خود در نظر بگیرید. برای مثال یک‌شنبه‌ها را به عنوان روز بستنی خوردن در نظر بگیرید. بعد از یک ماه رژیم گرفتن یک ماساژ خوب برای خودتان در نظر بگیرید. انضباط شخصی کار سختی است، به خودتان پاداش دهید.

خودتان را ببخشید و رو به جلو حرکت کنید
ایجاد راه‌ و روش جدید تفکر همیشه مطابق برنامه پیش نمی‌رود. مطمئناً شما افت‌وخیزهایی را تجربه خواهید کرد، گاهی اشتباه و رکود و گاهی موفقیت‌های چشمگیری خواهید داشت. کلید موفقیت ادامه دادن است. زمانی که عقب‌نشینی می‌کنید، علت آن را شناسایی کنید و به حرکت ادامه دهید. خودتان را برای اشتباهات ببخشید روی زین محکم باشید و به بازی ادامه دهید، هرچه زمان بیشتری را به این بازی اختصاص دهید، ادامه جهت جدید و مثبت آسان‌تر خواهد شد.
منبع: Psychology Today













منبع خبر: سلامت نیوز
منبع