شرح خبر
 
تاریخ
1395/5/6
عنوان «خلاصه کوتاهی از سومین نشست ماهانه ی "لذت خواندن ادبیات" در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد»
متن
این جلسه، سه شنبه 29 تیر، ساعت 17 آغاز شد و به «نقد و بررسی رمان سووشون، به قلم سیمین دانشور»، اختصاص داشت. کارشناس این جلسه آقای دکتر یزدان منصوریان و دبیر نشست خانم فرزانه اخوت بودند. ابتدا آقای یزدان منصوریان یک صفحه از کتاب سووشون را برای حاضران خواند و با همراهی خانم فرزانه اخوت درباره آن اینچنین توضیح داد:
رمان «سووشون» یکی از آثار موفق و ماندگار در ادبیات داستانی معاصر است که به چند دلیل اهمیتی ویژه دارد. نخست آنکه کتابی چند وجهی است و همزمان رمانی تاریخی، اجتماعی، سیاسی، رمزگونه، آرمانی و حماسی محسوب می‌شود. ضمن آنکه به باور برخی از منتقدان ادبی نظیر مرحوم محمد علی سپانلو در کتاب «نویسندگان پیشرو ایران» نخستین رمان کامل و تمام عیار است که تا آن زمان به فارسی نوشته شده است. نه به این معنا که قبلاً رمان فارسی نداشته‌ایم، بلکه به این اعتبار که تمام ویژگیهای یک رمان مدرن را از حیث محتوا، مضمون و ساختار دارد. این اثر تا کنون به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین رمانهای فارسی محسوب می‌شود.
بنابراین، به دلیل این ویژگی‌ها سووشون نقطه عطفی در تاریخ ادبیات معاصر به شمار می‌‌آید و برای بسیاری از نویسندگان نسل بعد از خود الهام‌بخش بوده است. از نظر تاریخی روایت این کتاب به تابستان سال 1320 باز می‌گردد. زمانی که در جنگ دوم جهانی نیروهای متفقین شمال و جنوب کشور را اشغال کردند و مردم گرفتار پیامدهای مصیبت‌بار این جنگ هستند. روایت اصلی درباره مردی به نام یوسف و همسرش زری است که با فرزندانشان در شیراز زندگی می‌کنند و به دلیل مخالفت با زیاده‌خواهی نیروهای اشغالگر و حاکم وقت شیراز وارد مبارزه‌ و کشمکشی پرماجرا می‌شوند. یوسف زمین دار و ملاک است و حاضر نمی‌شود آذوقه‌ای که در زمین او تولید شده را به نیروهای اشغالگر بفروشد. به همین دلیل، مرتب از جانب آنان و حاکم تحت فشار قرار می‌گیرد. زری در ابتدا برای حفظ آرامش خانواده از یوسف می‌خواهد از بروز این درگیری‌ها پیشگیری کند، غافل از اینکه وقتی جامعه درگیر گرفتاری و مصیبت است، برای خانواده راه گریزی نخواهد ماند. سرانجام یوسف جانش را در این مبارزه از دست می‌دهد و زری به سوگ او می‌نشیند. این رخداد تلخ و غم‌انگیز تحولی شگرف در روح و روان زری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بر ترسی که در این مدت گریبانش را گرفته بود غلبه کند و به شهامت و شجاعتی تازه دست یابد. ضمن آنکه شوری در شهر شیراز به پا می‌شود که جریان مبارزه با استعمار را تقویت می‌کند.


در بخش دیگری از نشست، زندگی‌نامه زنده‌یاد سیمین دانشور به اختصار مرور شد و این جلسه ساعت 19 پایان یافت. شرکت در نشست‌های لذت خواندن ادبیات برای علاقه‌مندان و اعضای کتابخانه آزاد و رایگان است و نشست-های آتی متعاقباً اطلاع¬رسانی خواهد شد.
تماس با روابط عمومی:  22866465 و www.hepl.ir


منبع