شرح خبر
 
تاریخ
1393/8/1
عنوان کتابخانه «بازار» در فهرست 1001 کتابخانه دیدنی جهان قرار گرفت
متن
کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار در فهرست 1001 کتابخانه دیدنی جهان که از سوی ایفلا تدوین شده است، قرار گرفت.

به گزارش لیزنا، بخش کتابخانه های عمومی ایفلا در اوایل تابستان امسال، از همکاران کتابدار در سراسر جهان، برای تعیین «کتابخانه های دیدنی» در کشور محل اقامت خود، درخواست همکاری کرد و ساختمان کتابخانه، موقعیت مکانی، برنامه های خلاقانه، و یا نحوه تعامل با جامعه، از مواردی بود که می توانست معیار گزینش یک کتابخانه باشد.

در این راستا نیز، کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار در فهرست 1001 کتابخانه دیدنی جهان قرار گرفت.

کتابخانه بازار وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و علت این انتخاب که از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری (ایفلا) صورت گرفته، واقع شدن این کتابخانه در خانه تاریخی و زیبای عمه ناصرالدین شاه است که تالار آئینه زیبایی دارد.

کتابخانه بازار با دارا بودن قریب به 6000 جلد کتاب با موضوعات متنوع و با تاکید بر کتب موزه و بازار در خانه فرهنگ بازار قراردارد. حیاط بزرگ خانه فرهنگ همراه با حوض زیبای آن با نیمکتهای قدیمی در اطراف حیاط، محیطی بسیار زیبا و دلنواز جهت رفع خستگی و تلطیف روح مراجعین، فراهم نموده است.

این کتابخانه که نام قدیم آن کتابخانه ناصرخسرو بوده است در میدان امام خمینی(ره)،خیابان امیر کبیر ، بعد از ناصر خسرو،ناظم الاطبای جنوبی،کوچه حشمتی ،کوی کمالی،پلاک 20 واقع شده است. خانه ای با قدمت ۱۵۰ سال و به مساحت ۸۰۰ متر مربع که متعلق به خانم سلطان بیگم شجاعی – منسوب به عمه ناصرالدین شاه- بوده و پس از آن نیز در تملک خانواده شهید نیرنما بوده است. در حال حاضر هم به عنوان خانه فرهنگ بازار فعالیت می کند.













منبع خبر: خبرگزاری لیزنا
منبع