شرح خبر
 
تاریخ
1393/1/28
عنوان رمز و رازهای پرورش سبزیجات در خانه
متن

 



هنگامی که سبزی هایی که خود کاشته و پرورانده اید را برداشت می کنید برایتان طعم و مزه بسیار بهتری دارند. اگر شما نیز تمایل دارید در خانه یا آپارتمان خود سبزی بکارید، باید ظرف، گلدان یا جعبه مناسب داشته باشید. برای این منظور چند ایده زیبا برایتان معرفی کرده ایم که کمک کننده هستند.

  

1. گلدان های رنگی


وقتی گلدان های سفالی ساده را به رنگ های زیبای آبی، نارنجی و زرد رنگ می کنید نمای زیباتری به باغچه یا بالکن خود می بخشید. سبزیجاتی همچون ریحان بنفش، فلفل های زینتی، گوجه فرنگی، جعفری و آویشن نیز بسیار بهتر خودنمایی می کنند و با ذوق بیشتری به آنها رسیدگی می کنید.

  

2.سبدی از سبزیجات


اگر برای قرار دادن گلدان روی زمین فضای کافی ندارید از سبد استفاده کنید. سبد را در جایی که نور کافی به گیاهان برسد آویزان کنید و انواع سبزیجات را در آن بکارید. ترکیب سبزی های مختلف در کنار هم ایده جالبی است و زیبایی بیشتری به سبد می بخشد. به طور مثال، می توانید جعفری و گوجه فرنگی را در یک سبد با هم بکارید. برای آبیاری آن نیز اگر از سیستم آبیاری قطره ای که در همه فروشگاه های لوزم باغبانی موجود است، استفاده کنید در وقتتان نیز صرفه جویی می شود.

  

3.صرفه جویی در هزینه ها


با کمی خلاقیت می توانید در هزینه های سبزی کاری خود صرفه جویی کنید. برای این منظور به جای خرید باکس یا گلدان می توانید از جعبه های موجود در خانه کمک بگیرید. یا حتی جعبه های میوه را با قیمتی پایین از میوه فروشی ها تهیه و درون آنها انواع کاهو، هویج، توت فرنگی یا حتی گل های همیشه بهار بکارید.

  

4.منظره ای زیبا


برای زیباتر کردن باغچه کوچک خود در کنار حیات، بالکن یا حتی پشت بام می توانید از انواع گلدان ها با اندازه و ارتفاع های متنوع استفاده کنید و در آنها خیار، گوجه فرنگی، فلفل، ریحان، آویشن و جعفری پرورش دهید. این سبزیجات در کنار هم منظره بسیاری زیبایی ایجاد می کنند.

  

5. ترکیب رنگ ها


گیاهانی با شاخ و برگ، گل یا میوه های زیبا برای باغچه خود انتخاب کنید. در این گلدان چغندر برگی قرمز، گل همیشه بهار لیمویی و فلفل تند در کنار هم ترکیب بسیار زیبایی تشکیل و به گلدان هویت داده اند.

  

6.باکسی از سبزیجات


اگر پنجره لبه‌دار دارید می توانید به زیبایی با قرار دادن جعبه ای از سبزیجات مورد استفاده در خانه، به آن زیبایی ببخشید. این باکس ها در کنار پنجره ترکیب بسیار خوبی تشکیل می دهند و می توانید انواع آویشن، جعفری و سنبل زرد در آن بکارید.

  

7.پرورش گل های خوردنی


جعبه های ساده میوه را رنگ آمیزی کنید و در آنها انواع گل های خوراکی را پرورش دهید. انواع گل های خانواده جعفری خوراکی هستند و می توانید در کنار آنها کلم، چغندر، ریحان و حتی گوجه فرنگی بکارید.

  

8. ترکیب طرح ها مختلف


با ترکیب انواع طرح های زیبا می توانید در گوشه ای از تراس یا حیات منظره ای زیبا خلق کنید. به طور مثال با کاشت رزماری در کنار برگ های سوزنی دو بافت مختلف را کنار هم قرار داده اید. گیاهانی همچون به‌لیمو، آویشن و انواع مرکبات انتخاب های خوبی برای ترکیب در کنار یکدیگر هستند.

   

9. ترکیب سبزیجات


برای اینکه گلدان های کوچک شما همچون باغچه های پربار دیده شوند، می توانید انواع گیاهان همچون پیاز و پیازهی کوهی را در کنار هم قرار دهید. این گیاهان با خیار، گوجه فرنگی و فلفل تضاد زیادی دارند اما از نظر مزه بسیار به هم مرتبط هستند.

  

10.گیاهان رونده


برای گلدان های پایه دار خود خوب است از گیاهان رونده ای همچون بوته خیار استفاده کنید. خیار با برگ های بزرگ، گل های روشن و میوه های خوشمزه یک منظره زیبا برای بالکن یا حیات خانه به شمار می رود. در کنار آن می توانید گیاهانی همچون رزماری نیز بکارید. برای برداشت آسان تر خیارها می توانید نخ یا میله ای برای بالارفتن گیاه نصب کنید تا همه قسمت های آن آویزان نباشد.

  

11.حمایت از گیاه


برای گیاهان رونده ای همچون خیار یا نخود فرنگی می توانید از ستون های فلزی پیش ساخته کمک بگیرید. با نصب این ستون درون گلدان، گیاه از آن بالا می رود. در پایه گلدان نیز می توانید از گل های زیبا همچون لادن یا سبزیجات پرکننده ای همچون کلم برگ یا بادمجان استفاده کنید.

  

12.کاشت جایگزین


باغبان ها اصولا سعی می کنند از فضاهای کوچک بیشترین استفاده ممکن را ببرند. برای این منظور نیز از روش کاشت جایگزین استفاده می کنند. به این معنا که شما یک گونه از سبزی را همزمان با سبزی های دیگر در یک محل بکارید تا با از بین رفتن یا تمام شدن یکی، آن یکی رشد کند. به طور مثال، کاهو در تابستان از بین می رود اما با کاشت بادمجان، فلفل یا گیاه های گرمادوست دیگر همچون به‌لیمو می توانید گلدانی همیشه سبز و پربار داشته باشید.

  

13.تحت کنترل داشتن


در یک مکان محدود، گیاهان بسیار زیادی می توانید پرورش دهید. برای این کار می توانید چهار گلدان مجزا انتخاب کنید و انواع خیار، روزماری، چغندر، گوجه فرنگی، کلم، بادمجان، ریحان، فلفل و ... پرورش دهید. اما تنوع گیاهان را محدود کنید تا بتوانید به خوبی به آنها رسیدگی کنید و محصولات خوبی پرورش دهید.

  

14.دم‌دست بودن گلدان ها


گلدان های خود را در مکانی قرار دهید که به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. به طور مثال، در بالکن که رفت و آمد به آن آسان است.


15.فقط یک سبزی


آیا به پرورش گیاهان در کنار یکدیگرعلاقه ای ندارید؟ خوب به راحتی می توانید در هر گلدان فقط یک گیاه بکارید. به طور مثال در یک گلدان زیحان بنفش با برگ های زیبا بکارید و در گلدان دیگری فلفل پرورش دهید.






منبع : http://daneshha.akairan.com/maghalat-persia/baghbani/201351102152.html

منبع