شرح خبر
 
تاریخ
1394/2/6
عنوان شاعر «عاشق آفریقا» درگذشت
متن

محمد الفیتوری، شاعر سودانی، در سن 85 سالگی بر اثر بیماری در شهر رباط، پایتخت مراکش، درگذشت.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، فیتوری از شاعران پیشگام شعر معاصر عرب بود که در آفریقا به شاعر آفریقا و عرب مشهور بود. این شاعر برای جهان عرب و مبارزه‌های آن شعر نوشت و مجموعه شعرهای زیادی از جمله «عاشق آفریقا» (1955)، «ترانه‌های آفریقا» (1964) و «یادم کن آفریقا» را (1965) منتشر کرد.

الفیتوری در دهه 50 و 60 میلادی با انقلاب​هایی که در آفریقا رخ داد همگام بود و نمایشنامه​های شاعرانه عربی زیادی در این زمینه نوشت.

این شاعر یکی از شاعران برجسته شعر تجددگرای عرب معاصر بود که در شعرهایش گرایش​های صوفیانه داشت. او جوایز متعددی را در کشورهای عربی نظیر سودان، عراق، مصر، لیبی و مراکش به خود اختصاص داد.

الفیتوری به دلایل سیاسی با مشکلات زیادی مواجه بود. به خاطر اختلافی که با نظام جعفر نمیری، رهبر سابق سودان، داشت مجبور به ترک این کشور شد و در دهه 70 به لیبی رفت و در آن‌جا شناسنامه لیبیایی گرفت و به عنوان نماینده فرهنگی لیبی در کشورهای مختلف فعالیت کرد.

با این همه، الفیتوری ارتباط خود را با سودان قطع نکرد و بعد از سقوط حکومت نمیری در انقلاب ملی سال 1985 دوباره به سودان برگشت و یکی از شعرهایش را محمد وردی، خواننده فقید سودانی، به نام «عروسی سودان» اجرا کرد که در این شعر از شورش مردم سودان بر ضد حکومت نمیری تمجید کرده بود.

الفیتوری در دهه 50 میلادی همراه با دکتر جیلی عبدالرحمن و پروفسور تاج السر الحسن تحولی بنیادین در شعر ایجاد کردند که بر بسیاری از شاعران عرب تاثیر گذاشت.

این شاعر سودانی علاوه بر این که عاشق آفریقا بود و صدای مهمی در شعر جهان عرب به شمار می‌آمد دارای مکتب شعری خاصی نیز بود. الفیتوری از سال​ها پیش در منطقه سیدی العابد در جنوب رباط پایتخت مراکش همراه با خانواده​اش می​زیست.








منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

منبع