شرح خبر
 
تاریخ
1393/9/1
عنوان کتابداران در ایران نقش کتاب‌بان را ایفا می‌کنند!
متن
یک کارشناس فرهنگی معتقد است: کتابداران مسئولیت راهنمایی در کتابخانه‌ها دارند و باید کتب متناسب با سن و نیاز افراد را به آنان معرفی کنند.

مصطفی مشایخی، مدیر کل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، معتقد است: متأسفانه در ایران کتابداران نقش کتاب‌بان را ایفا می‌کنند تا کتابدار.

وی، نقش خانواده را در توسعه فرهنگ مطالعه مهم ارزیابی کرد و گفت: والدین معرف و مشوق توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بین فرزندان هستند.

مشایخی به موانع توسعه فرهنگ مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: عدم احساس نیاز جوانان به مطالعه، قیمت بالای کتاب، غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ کتبی، وجود شبکه‌های اجتماعی، نارسایی و به روز نبودن کتابخانه‌ها، نبود کتابدار در کتابخانه‌ها و رعایت نشدن سیر مطالعاتی توسط افراد سبب شده تا فرهنگ مطالعه در کشور رشد نکند.

این استاد دانشگاه اراک با تأکید بر اینکه با افزایش احساس نیاز در جوانان می‌توان آنان را ترغیب به مطالعه کرد گفت: در این زمینه مدرسان و دبیران وظیفه دارند این احساس را در دانش‌آموز و دانشجو ایجاد کنند. مقالات و پایان‌نامه‌های آماده از جمله معضلات و موانعی است که سبب شده دانشجو به مطالعه و تحقیق نپردازد.

وی، راه‌کارهای توسعه مطالعه در کشور را برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در مدارس و دانشگاه‌ها، تولید و انتشار کتب جیبی، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در مدارس، احیای اهدای کتاب به دوستان و آشنایان، انتشار کتب متنوع و جذاب، کاهش قیمت کتاب و تقدیر از برگزیدگان و فعالان این عرصه عنوان کرد.

مشایخی با اشاره به اینکه کتابخانه نباید قرائت‌خانه باشد، گفت: برای خروج کتابخانه از این مرحله نیاز است اجرای برنامه‌های فرهنگی و جنبی و همچنین برگزاری دوره‌های مطالعات گروهی در این مراکز مورد توجه قرار گیرد.

وی کتابخانه‌ را مرکز هدایت اندیشه، ذوق و استعداد مخاطبان عنوان کرد و افزود: حضور کتابدار به معنای واقعی و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها زمینه تحقق این امر را فراهم می‌سازد.

این کارشناس فرهنگی سرانه مطالعه در کشور را پایین ارزیابی کرد و گفت: اساتید با ایجاد حس مسئولیت می‌توانند رغبت مطالعه را در دانشجویان افزایش دهند. دانشگاه با طیف مختلفی از دانشجویان سر و کار دارد که یک عده‌ای از آنان علاقمند و تشنه مطالعه و دسته دوم اهل مطالعه نیستند. حضور اساتید، برگزاری کلاس پرسش و پاسخ، معرفی کتاب‌های گوناگون و فرستادن دانشجو به دنبال منابع از جمله راه‌هایی است که می‌توان دانشجو را به مطالعه راغب کرد.












منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
منبع