شرح خبر
 
تاریخ
1396/7/1
عنوان گزارش مربوط به نشست حکمرانی داده ها
متن
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با همکاری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سومین کارگاه از کارگاه‌های آموزشی حکمرانی داده‌ها در صنایع را با موضوع حکمرانی داده‌ها در صنعت آموزش در روز سه شنبه 28/6/1396 از ساعت 17 تا 18:30 برگزار کرد.



نشست حکمرانی داده ها با پخش کلیپ، قرآن و سرود آغاز شد در ابتدای جلسه دکتر آرمان ساجدی نژاد در خصوص اهمیت داده ها و کلیدی بودن آن ها اشاره کرد و تجمیع داده ها را ارزش افزوده برای سازمان بیان نمود.
در ادامه دکتر روح ا... سلیمانی پور ابتدا به بیان کلیات و مفاهیم و اصول حکمرانی داده ها در صنعت آموزش پرداختند و در آخر به طور کلی راجع به حکمرانی داده های دانشگاهی بحث نمودند.
به گفته ایشان کسانی که مایلند کسب و کارهای دیجیتال راه بیندازند می توانند از طریق تجمیع داده ها و ساده کردن مطالب و نتایج پردازش داده ها به این مهم دست یابند.
  مباحث دیگر مطرح شده عبارت بودند از حاکمیت یا حکمرانی داده ها که حاکمیت با معنای حق دولت برای نظارت و اداره یک سرزمین یا جامعه در این خصوص رد شد و حکمرانی با معنای نظام، شیوه و چارچوبی برای نظارت و اداره یک سرزمین یا جامعه یا سازمان برای داده ها در نظر گرفته شد. به دلیل پیچیده تر شدن فضای داده ها و آشفتگی ها مدیریت بر داده ها نیز جوابگو نبوده زیرا در حکمرانی ما با مجموعه ای از روشها در سطوح بالاتر مواجه هستیم و همچنین حکمرانی داده ها خیلی متفاوت تر از فن آوری اطلاعات است.
در ادامه چند مقوله مهم در صنعت آموزش و یادگیری به نام های یادگیری مادام العمر، خود فراگیری و آموزش و یادگیری الکترونیکی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و در تعریف یادگیری مادام العمر بیان شد که ما هرگز فارغ التحصیل نمی شویم بلکه یاد می گیریم که مادام العمر چگونه یاد بگیریم و دیگر این که ما می توانیم در هر جا و هر زمان و با ابزارهای گوناگون، دانش و مهارت خود را گسترش دهیم.
در ادامه تعریف کلی تر داده ها به معنای همه دانسته ها، آگاهی ها و پیشینه ها مطرح و نمونه های زیر در صنعت آموزش ارائه شد : انواع محتوای آموزشی، اطلاعات یادگیرندگان و آموزش دهندگان، نیازهای محتوایی یادگیرندگان و ابزارهای آموزشی مناسب.
مبحث دوم حکمرانی داده ها در صنعت آموزش :
هدف اصلی در این رابطه بهبود کیفیت داده ها، انسجام و یکپارچه سازی داده ها، هماهنگی فرآیندها، دسترس پذیری و کاربرد پذیری داده ها و همچنین آموزش مفید، کاربردی و مؤثر داده ها مطرح شد و انواع فرآیند ها از جمله تولید و انتشار کتاب، مقاله، پایان نامه، راهنماهای آموزشی، پاورپوینت ها جهت ارائه های کلاسی یا کارگاههای آموزشی، درس گفتارهای متنی، صوتی و ویدیوئی (درسواره ها) و تدوین آیین نامه های آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
به گفته ایشان در فضای جدید آموزشی مسائل مربوط به داده های آموزشی از جمله انواع داده های آموزشی دیجیتال، کیفیت آن ها، تناسب داده های آموزشی با نیازهای یادگیرندگان، قالب داده های آموزشی، کانال ها و ابزارهای عرضه و دسترس پذیری و کاربرد پذیری داده های آموزشی اهمیت بیشتری یافته است.


در پایان نیز به انواع بخش ها در صنعت آموزشی، معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری – مالی و بخش فناوری اطلاعات مطرح و روش ها و سامانه های تولید داده ها، ذخیره، سازماندهی و مدیریت داده ها و همچنین روش ها و سامانه های عرضه و انتشار داده ها اشاره شد.

برای شنیدن فایل صوتی این نشست اینجا کلیک کنید.
منبع