شرح خبر
 
تاریخ
1394/2/6
عنوان نظارت بر مغز با پوست دیجیتالی
متن

محققان آمریکایی ابزاری ساخته‌اند که به دلیل سبکی‌اش، از طریق نیروی واندروالسی به پوست چسبیده و می‌توان از آن برای نظارت بر فعالیت مغز استفاده کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نیروی واندروالسی، همان نیرویی است که از طریق آن، پاهای مارمولک خانگی به سطوح می‌چسبند.

ابزار ابداعی توسط تیمی از دانشمندان به رهبری «جان روجرز» از دانشگاه ایلینویز، در واقع نوعی پوست الکترونیکی الکتروانسفالوگرام‌مانند است که به بدن اعمال می‌شود و به کاربران امکان نظارت بر مغزشان در طول 24 ساعت را می‌دهد. می‌توان این ابزار را به طور مداوم به مدت دو هفته پوشید و از آن در هنگام شناکردن، دویدن یا خوابیدن نیز استفاده کرد.

سیستم ابداعی متشکل از نوعی چسب کوچک مجهز به الکترودهای طلا است و بر روی یا پشت گوش قرار می‌گیرد.

تیم علمی برای آزمایش این سیستم، عملکرد آن را برای کاربردهایی آزمایش کرد که فقط ابزار الکتروانسفالوگرام بالینی قادر به انجام آن‌هاست؛ ابزار چسبی جدید برای انجام آزمایشات لازم به یک رایانه متصل شد، اما محققان بر روی مخابره بی‌سیم داده‌ها متمرکز شدند.

تمرکز دانشمندان بر روی کابردهای پزشکی این ابزار چسب‌مانند است، زیرا می‌تواند برای شناسایی حملات صرع به ویژه در نوزادان زودرس کارآمد باشد.

این سامانه می‌تواند در پشت گوش قرار گیرد و این بدین معناست که تمامی انواع کاربردها برای آن ممکن هستند. هیچ فردی نمی‌خواهد یک هدست الکتروانسفالوگرامی را به طور مداوم بر روی سر بپوشد، اما اعمال‌کردن نوعی پوست الکترونیکی دیجیتالی برای هر دو هفته یک بار به بدن، امری ناخوشایند نیست.

در آزمایش‌های انجام‌شده بر روی این سیستم، نیمی از افرادی که آن‌ را پوشیده بودند، فراموش کردند که چنین ابزاری پوشیده‌اند.








منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

منبع