شرح خبر
 
تاریخ
1395/4/8
عنوان نویسنده برنده «گیلر» درگذشت
متن

«آستن کلارک» نویسنده کانادایی باربادوس‌تبار که جوایزی چون «گیلر» و جایزه کشورهای مشترک‌المنافع را کسب کرده بود، درگذشت.

به گزارش ایسنا، «سادبری» نوشت: «آستن کلارک» داستان‌نویس و مقاله‌نویس اهل تورنتو کانادا که با رمان «کج‌بیل جلاخورده» موفق شد دو جایزه کشورهای مشترک‌المنافع و «گیلر» اسکاتیا بانک کانادا را به دست آورد، در سن ۸۱  سالگی درگذشت.

این نویسنده سیاه‌پوست متولد باربادوس - یکی از کشورهای جزیره‌ای دریای کارائیب - بود که در سال ۱۹۵۵ برای ادامه تحصیل به تورنتو نقل مکان کرد. «کلارک» در طول فعالیت‌های خود در حوزه روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی، دائما به مساله مهاجرت می‌پرداخت.

او در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در چندین دانشگاه آمریکایی تدریس می‌کرد. همچنین در سفارت باربادوس در واشنگتن مسئولیتی فرهنگی داشت. «کلارک» در سال ۱۹۷۵ به عنوان مدیر ارشد یک خبرگزاری کارائیبی به وطنش بازگشت و یک سال بعد دوباره به کانادا رفت. این نویسنده که در حوزه سیاست هم فعالیت داشت، در انتخابات استانی سال ۱۹۷۷ انتاریو کاندیدا شد.

«نقطه ملاقات»، «کج‌بیل جلاخورده»، «چراغ بزرگتر»، «بیشتر»، «وقتی زنان حکمفرمایی می‌کنند»، «سوال»، «طوفان تقدیر» و «نخست وزیر» از جمله مجموعه داستان‌ها و رمان‌های این نویسنده هستند. جوایز «گاورنر جنرال»، «دبلیو. او. میچل» و «تراست» هم از دیگر افتخارات ادبی این چهره فرهنگی هستند.







»نبع خبر: خبرگزاری ایسنا

منبع