شرح خبر
 
تاریخ
1394/3/7
عنوان نرم افزار تولید خودکار فهرست منابع علمی در کشور طراحی شد
متن

نرم افزار تولید فهرست منابع (RefGen) به همت محققان گروه پژوهشی زبانشناسی رایانه‌یی مرکز منطقه ‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری طی مدت یک سال طراحی شد.

به گزارش ایسنا، فلاحتی فومنی قدیمی، عضو هیات علمی مرکز و مجری طرح با اعلام این مطلب گفت: این نرم افزار تا پایان آذر ماه امسال به صورت رایگان در نشانی اینترنتی http://refgen.ricest.ac.ir/Default.aspx قابل دسترسی است.

وی گفت: بسیاری از نویسندگان و داوران مقالات علمی و حتی اساتیدی که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را هدایت می‌کنند اذعان دارند که یکی از اشکالات عمده و رایج در حوزه‌ نگارش علمی به موضوع استنادنویسی باز می‌گردد. به عبارت دیگر، بررسی مقالات در فرایند داوری و یا بررسی پایان‌نامه‌ها توسط اساتید راهنما، مشاور و داوران به وضوح نشان می‌دهد که در استنادنویسی اشکالات متعددی وجود دارد. گاه شیوه‌ استنادنویسی با استاندارد معرفی‌شده یکسان نیست، گاه اطلاعات کافی در استناد ارایه نمی‌شود، گاه دانشجو یا نویسنده با کپی‌کردن اطلاعات کتابشناختی از اینترنت، استنادها را یادداشت می‌کند که در نهایت به عدم یکدستی در استنادها منجر می‌شود و گاه بین منابع برون‌متنی و درون‌متنی مطابقت کامل وجود ندارد و موارد متعدد دیگر.

فلاحتی فومنی گفت: استنادنویسی برای نویسندگان و نیز ناشران دغدغه‌ای اساسی به شمار می‌رود. بر این اساس در این طرح ضمن تولید خودکار فهرست منابع 30 مجله‌ رتبه‌دار فارسی نسبت به تولید خودکار فهرست منابع بر اساس الگوی APA به انگلیسی و فارسی اقدام شد. تصور محقق این بود که با توجه به وجود آشفتگی‌ها در شیوه‌ی استنادنویسی مجلات، افزودن الگوی APA به زبان انگلیسی و از همه مهم‌تر نسخه‌ی فارسی‌سازی شده‌ آن می‌تواند در ارتقاء کارایی نرم‌افزار بسیار موثر باشد.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی زبان شناسی رایانه‌یی مرکزمنطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: نرم‌افزار تولیدشده برای نویسندگان مقالات و نیز دست‌اندرکاران مجلات رتبه‌دار کشور کمکی بزرگ محسوب می‌شود و استفاده‌ی از آن بر سرعت نگارش مقالات و نیز پردازش آثار علمی در حوزه‌ی چاپ و نشر خواهد افزود. ضمن آنکاه توصیه می‌شود با توجه به تشتت فراوان موجود در شیوه های استناد دهی در مجلات فارسی، در حد امکان (دست کم در حوزه ی علوم انسانی) از الگوی استاندارد APA که در این نرم افزار به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده استفاده شود.







منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

منبع