شرح خبر
 
تاریخ
1397/4/6
عنوان گزارش نشست علمی داده‌اي سازي کسب و کار
متن
هشتادمين نشست علم اطلاعات و دانش شناسي کتابخانه عمومي حسينيه ارشاد با عنوان «داده‌اي سازي کسب و کار» پس از پخش آياتي از قرآن کريم، سرود ملي و کليپ معرفي خدمات کتابخانه از ساعت 16:30 روز شنبه 2 تير ماه 1397 آغاز شد. دبير جلسه دکتر مصطفي اميني و سخنرانان نشست دکتر محمود سنگري و دکتر مهدي قانع بودند. اين نشست در ساعت 18:45 به پايان رسيد.



دکتر مصطفي اميني
بحث امروز ما يک بحث زيرساختي است. بحثي تحت عنوان ديتافيکيشن يا داده اي سازي  يا Datafication که به دنبال تبديل کردن هر پديده اي به مجموعه اي از ديتاست هاي کميت پذير  است. در داده اي سازي به دنيال آن هستند که يک دارايي فيزيکي مثل تجهيزات يا يک دارايي فرآيندي مثل فرايند فروش يا يک دارايي اطلاعاتي مثل وام در بانک ، تبديل به مجموعه اي از داده هاي با کيفيت مي شوند که آمادگي لازم جهت پردازش و تحليل آنها وجود دارد.
امروز دکتر محمود سنگري (کانديداي دکتري رشته علم اطلاعات دانشگاه خوارزمي ) درباره مفاهيم پايه اي داده اي سازي و ارکان آنها صحبت مي کنند و آقاي دکتر مهدي قانع (بنيانگذار شتاب دهنده فونيکس) در خصوص مکتب داده گرايي يا ديتايسم يا Dataism و تاثير ديتافيکيشن بر روي سازمانها و کسب و کار مطالب شان را بيان خواهند کرد.



دکتر محمود سنگري
Data توصيفي از بعضي چيزها که امکان سازماندهي، ضبط و آناليز آنها وجود دارد است و Datafy ديتافاي کردن يک پديده يعني بتوان اين پديده را در يک فرمت کميت‏پذير (قابل اندازه‏گيري) قرار داد تا بتوان آن را جدول بندي (مرتب سازي بصورت جدول) و آناليز کرد.
با اين دو تعريف مي توانيم بگوييم ديتافيکيشن (Datafication): يعني از زيرخاک درآوردن داده‏هايي از مواد (Materials) که هيچ کس فکر نمي‏کرد هيچ ارزشي پيدا کنند.
تفاوت Digitalization و Datafication از ديدگاه شرکت اريکسون :
- ديجيتالي سازي، فرآيندي است که از حدود اواخر دهه 1950 ميلادي با ظهور صنعت نيمه رسانا (Semiconductor) در جامعه بطور جدي فعال شد.
- معمولا ديجيتالي‏سازي به تبديل فرآيندها و قطعات اطلاعات به فرمت هاي ديجيتالي اشاره دارد براي مثال، متن در درون صفحات HTML ، موزيک در درون MP3، تصاوير در درون JPEG و ساير موارد
- ديتافيکيشن يعني استفاده از فناوريهاي ديجيتالي براي بيرون کشيدن دانش مرتبط با اشياي فيزيکي با استفاده از تشکيل ديتاست‏هاي مرتبط با اين اشيا و تحليل آنها. ديجيتالي‏سازي محرک ديتافيکيشن است.
- ديتافاي کردن يک شي يعني گرفتن اطلاعات کميت‏پذير (قابل سنجش) از طريق سنسورها/عملگرها، دستگاه هاي موبايل و اينترنت اشيا

نقش داده‏هاي بزرگ در ديتافيکيشن:
•    استفاده از داده‏هاي خام در بافت‏هاي مختلف. در حقيقت تلاش براي مقابله با پيچيدگي و کاهش عدم اطمينان.
•    عدم اطمينان
•    پيش‏بيني‏پذير بودن
•    قابليت تفسير
•    داده‏هاي بزرگ مي‏توانند اطلاعات مربوط به گرايش‏هاي فردي و نظارت را افزايش دهند.

ابزارهاي ديتافيکشين :
•    inexpensive computers (commodity)
•    powerful processors (commodity)
•    basic statistics (commodity)
•    clever software (commodity)
•    smart algorithm (differentiator)



دکتر مهدي قانع
وجه اشتراک همه کساني که از طرق مختلف اين نشسست را دنبال مي کنند مثلا شخصي که از طريق پخش زنده نشست را مي بينيد و شخصي که اينجا در سالن حضور داده همه «داده» است.
وقتي وارد حوزه Data مي شويم مخصوصا Datafication مثل اين است که وارد بازي با آتش شده ايم و امکان دارد دستمان بسوزد.
در ديدگاه افراطي که نويسنده مقاله درباره ديتاييسم نوشته گفته شده جدالي بين انسانيت و ديتا بوجود مي آيد و در نهايت ديتا پيروز مي شود.

ما در جهاني از جريان ديتا زندگي مي کنيم و ديتا در طبيعت وجود  دارد.
مثلا براي تاسيس اسنپ براي جابه جايي مسافران از طريق ديتاهاي بدست آمده مي شود ساعات گرفتن ماشين از طرف خانم ها و آقايان را برآورد کرد، مسافت و ناحيه هاي پر رفت و آمد در ساعات مختلف را تخمين زد و...  که اينها معدني از ديتا هستند و اگر اين ديتاها را داشته باشيم مي توانيم تصميمات بهتري براي برنامه ريزي هاي آتي داشته باشيم.
دوراني که اطلاعات جويده شده به مردم داده مي شد تمام شده و به سمتي پيش مي رويم که مردم انتظار دارند ديتا را خودشان داشته باشند و خودشان آن را قضاوت کنند و به نتيجه برسند.
کتابي به نام انسان گرايي نوشته شده که در فصل آخر درباره تفکر ديتاييسم صحبت شده است. در اين کتاب به جدال بين ديتا و انساييت پرداخته نمي شود و به اين اشاره مي شود که هر ساختار اجتماعي يا مکتب سياسي جامعه يک سازمان «پردازش داده» است.
ارزش هر پديده يا هر موجودي در اين جهان ديتا به ميزان نقشي است که در اين سيستم بر عهده دارد. چه عملياتي در اين جهان انجام مي دهد و چه رابطه اي با جهان ديتا برقرار مي کند.
وقتي مقدار زيادي ديتا از يک جنس را در يک جا جمع مي کنيم ناخودآگاه بقيه ديتاها به سمت شما حرکت مي کنند و خود ديتاها بين هم ارتباط برقرار مي کنند.
در ايدئولوژي ديتايسم يک سري وظايف تعريف شده اگر ديتاييست هستيد به جريان آزاد اطلاعات اعتقاد خواهيد داشت. اتصالات بيشتري ايجاد مي کنيد ارتباط بين ديتاها را گسترش مي دهيد. در کل انسان توليد کننده داده است.
در کتاب انسان گرايي نويسنده اشاره مي کند که انسان در اين سيستم کلان داده به جايي مي رسد که اعتقاد پيدا مي کند بيگ ديتا و الگوريتم ها من را بهتر از خودم مي شناسند مثلا در سيستم واتسن مي گويد تو (سيستم) بيماري هاي من را از خودم بهتر مي شناسي در نتيجه تو بهتر مي تواني مرا درمان کني.



وقتي درباره ساختار مالي صحبت مي کنيم ، پول هاي ديجيتالي باپشتوانه و بدون پشتوانه داريم. به عنوان مثال در بعضي موارد پشتوانه پول ديجيتال ، دلار است مثل تتر و يا بدون پشتوانه است مثل بيت کوين. 
در پول ديجيتالي ارزش گذاري به داده ها به مردم واگذار مي شود. بر عکس پول سنتي که پشتوانه آن ميزان صادرات هر کشور است و مقدار معامله اي که هر کشور با ساير کشورها دارد.
برای شنیدن فایل صوتی این نشست اینجا و برای مشاهده اسلاید ها  اینجا  را کلیک کنید.
منبع