شرح خبر
 
تاریخ
1397/3/30
عنوان مقایسه گوگل با کتابخانه و نقد فرهنگی گاردین به دولت انگلیس
متن
روزنامه گاردین در سرمقاله چند روز پیش خود به اهمیت و ضرورت وجود کتابخانه‌های عمومی در جوامع تاکید کرد و از دولت انگلیس به خاطر تعطیلی کتابخانه‌ها در این کشور انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روزنامه گاردین سرمقاله روز یکشنبه 17 ژوئن (27خرداد) را به مطلبی درباره اهمیت کتابخانه در جوامع بشری و ضرورت وجود آن برای حفظ تاریخ و فرهنگ اختصاص داد و ضمن هشدار از کاهش کتابخانه در کشور انگلیس درباره ارتباط کتابخانه و اساس تمدن توضیح داد. این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «بنیاد تمدن‌های بشری و حفظ آن به خاطر وجود کتاب و کتابخانه است و این کتابخانه‌ها هستند که ارتباط میان زنده‌ها و مرده‌های یک جامعه را برقرار می‌کنند که باعث می‌شود فرهنگ در یک جامعه به زندگی خود ادامه داده و موجب پویایی آن جامعه شود. از طریق کتابخانه است که صدای نویسندگان گذشته در زمان حال شنیده می‌شود و این تجربه ناب تنها از طریق کتاب و کتابخانه صورت می‌گیرد. در کشور انگلیس اولین بار کتابخانه‌ها در دوران ویکتوریا به عنوان یک بنیاد اجتماعی محل تبادل فرهنگی بین مردم بودند و خواندن کتاب در این دوران تبدیل به یک حقوق عمومی شد که تا قبل از آن در اختیار خانواده‌های اشرافی قرار داشت.»

گاردین در ادامه سرمقاله خود از کاهش کتابخانه‌ها در کشور انگلیس هشدار می‌‌دهد و می‌نویسد هرچند در بسیاری از کشورها کتاب‌خانه‌ها در حال افزایش هستند ولی در انگلیس که پایه‌گذار کتابخانه بوده این مکان‌های فرهنگی در حال تعطیلی هستند. بر اساس آمارها در این کشور حدود 400 کتابخانه عمومی در سال گذشته تعطیل شدند که به این تعداد باید 140 کتابخانه سیار را نیز باید اضافه کرد. مقامات محلی در توجیه تعطیلی این کتابخانه‌ها کمبود بودجه‌های دولتی و اولویت دادن به برنامه‌های خدمات اجتماعی و مسکن را بهانه می‌کنند. بعضی از مسئولان نیز پدیده اینترنت و ظهور کتاب‌های الکترونیک را عامل تعطیلی کتابخانه‌ها عنوان می‌کنند.

به نوشته گاردین پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای دیجیتالی نمی‌تواند بهانه خوبی برای تعطیلی کتابخانه‌ها باشد چون این مکان‌ برای رشد تکنولوژی و اختراع ابزارهای جدید یک بنیان و اساس محسوب می‌شود و نمی‌توان مهمترین عامل پیشرفت فرهنگ و علم در یک جامعه را به این بهانه‌ها تعطیل کرد.

نویسنده سرمقاله گاردین به شدت از تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در این کشور انتقاد می‌کند و اعتقاد دارد هرچند با بودجه‌های محدود باید حیات کتابخانه ادامه داشته باشد تا حیات جامعه تضمین شود.

به نوشته روزنامه گاردین کارکردی که یک کتابخانه عمومی می‌تواند داشته باشد به طور حتم نمی‌تواند از عهده دیگر مراکز فرهنگی برآید. کتابخانه و متصدیان کتابدار آن وظیفه استمرار فرهنگ در جوامع را بر عهده دارند که کمترین حاصل آن روشن شدن فکر مردم جامعه است. «نیل گایمن» نویسنده مشهور انگلیسی می‌نویسد: «موتور جستجوی گوگل برای یک سوال شما ممکن است 100هزار پاسخ داشته باشد ولی مطمئن باشید یک کتابدار یا متصدی کتابخانه بهترین پاسخ را به شما خواهد داد.»










منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع