شرح خبر
 
تاریخ
1402/11/23
عنوان معرفی شش کتاب برگزیده دیجیتال 21 بهمن 1402
متن


کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد، کتابخانه‌ای با بیش از 21618 مدرک ديجيتال رایگان است. با عضویت در وب‌سایت می‌توانید به این منابع دسترسی پیدا کرده و از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود، آن‌ها را مطالعه کنید. 
در این پست شش کتاب برگزیده را به شما معرفی می‌کنیم:


جامعه شناسی تئاتر پدیدآور: ژان دو وینیو (این کتاب، پژوهشی اساسی برای شناخت موجبات پیدایی و ریشه‌بندی تئاتر و دگرگونی‌هایش در جوامع غرب از تراژدی‌های یونان باستان تا نمایـش‌های دینی قرون وسطا و درام‌های درخشان عـصر الیزابت و اسپانیـای آن روزگار و نمایـش‌نامه‌های نویسـندگان امـروزی است. اما نظر به آن‌که پژوهشی اندیشمندانه است، فایده‌اش تنها منحصر به جوامع غربی صاحبِ هنر تئاتر نمی‌شود، بلکه خواننده‌ی ایرانی هم از آن نکته‌ها می‌تواند آموخت.)


 معجزات غذایی و درمانی مرکبات پدیدآور: محمد دریایی   (خانواده‌ی مرکبات، مخصوصاً هسته‌ی آنها به عنوان بهترین ضد سم گزش حشرات و خزندگان مخصوصاً مار و عقرب شناخته شده و در میان آنها انواع ترنج مقام والاتری دارند. در لیمو، اسیدهای زیادی وجود دارد که مهمترین آنها اسید اسکوربیک است که ضد بیماری اسکوربوت می‌باشد و همچنین اسید سیتریک که بزرگترین دشمن اسید اوریک است و خون را رقیق کرده و مجاری دستگاه گوارش و دستگاه‌های دفعی را ضد عفونی می‌کند.)


آموزش نقاشی قدم به قدم برای کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی پدیدآور: مصطفی رزاقی  (گروه سنی الف و ب) (کتاب آموزش صحیح نقاشی کمک می‌کند کودکان با روزی ۱۰ دقیقه تمرین شکل اشیا را به خاطر بسپارند و خلاقیت آن‌ها زیاد خواهد شد. روش استفاده از کتاب (اولیا و آموزگاران محترم) کودکان چنانچه نقاشی را از سمت بالا یا پایین و همچنین بطور نامشخص نقاشی کنند به آسانی نمی‌توانند آن را بیاموزند.)


 بل و علم تلفن پدیدآور: برایان ویلیامز  (گروه سنی ج و د) (کتاب مصور حاضر به روایتی داستانی از سرگذشت الکساندر گراهام بل است که با ادبیاتی ویژه کودکان و نوجوانان نگاشته شده است. در ژوئن سال ۱۸۷۶، بل در نمایشگاه صدساله‌ در فیلادلفیا، تلفنش را به رخ همه کشید. شنیدن صدای دیگران از میان سیم‌ها، آغازی برای ثبت این اتفاق بود. مردم به‌سختی می‌توانستند به گوش‌های‌شان اعتماد کنند.)


 فرهنگ مصطلحات نسخه‌شناسی پدیدآور: محمد مهدی باقی  (کتاب مرجع) (مجموعه‌ی حاضر، حاوی بیش از دویست اصطلاح نسخه‌شناسی است برای پژوهشگران رشته‌های علوم انسانی، ادبیات فارسی و عرب، تاریخ، کتابداری، نسخه‌شناسی، و فهرست‌نویسان نسخ خطی و کتب چاپی؛ ضمن آن که پژوهشگران در کتاب با منابع و مآخذ نسخه‌شناسی به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، و روسی آشنا می‌شوند.)


اللهوف علي اهل الطفوف پدیدآور: علي بن موسي ابن طاوس (چاپ سنگی) (کتاب لهوف وقایع مرتبط با امام حسین(ع) را از قبل از تولد وی تا رویدادهای پس از واقعه عاشورا در بر می‌گیرد. نویسنده کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین(ع) و به صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است.)

منبع